Geachte
heer/mevrouw,
Betreft: Digitale meter
elektriciteit en/of aardgas: [MIJN ADRES]
EAN E: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx / EAN G xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Middels
dit aangetekend schrijven wens ik te reageren op uw schrijven van dd/mm/2020 met kenmerk DMK/OD/ST, waarin u me meedeelt dat mijn
huidige meters voor elektriciteit en aardgas zullen worden vervangen
en dat uw aannemer, TEA, deze metervervanging heeft ingepland op dd/mm/2020 tussen xx-yyh.
Vooreerst
wens ik u er uitdrukkelijk van op de hoogte te stellen dat de hoger
vermelde, momenteel ingeplande datum voor ons niet mogelijk is en er
op die dag en in die tijdsperiode dan ook niemand aanwezig zal zijn
die de technici van uw aannemer TEA toegang zal kunnen verschaffen
tot de woning en de te vervangen meters. Ik verzoek u dan ook uw
aannemer hiervan op de hoogte te willen stellen en ik zal bijgevolg
op geen enkele wijze het aanrekenen van kosten aanvaarden die het
gevolg zouden zijn van het zich op die datum en in die tijdsperiode
langskomen en onverrichterzake weer moeten vertrekken van technici
van uw aannemer.
Vervolgens
stel ik u er van op de hoogte dat ik, omwille van diverse redenen
waarover ik het niet nuttig acht in het kader van dit schrijven
verder veel uit te weiden, overweeg gebruik te maken van het recht
dat het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei 2019 tot wijziging
van het Energiebesluit van 19 november 2010, wat betreft de uitrol
van digitale meters, aan elke netgebruiker toekent om te kiezen voor
de plaatsing van een digitale meter die communiceert met de
distributienetbeheerder via bekabeling.
Ik
dien in dit verband evenwel vast te stellen dat er op de door u, in
uw hoger vermeld schrijven, als bron van meer uitvoerige informatie
aangehaalde website “www.digitalemeter.be”,
enkel melding wordt gemaakt van digitale meters die draadloos
communiceren, zowel voor wat betreft de communicatie van de digitale
elektriciteitsmeter met de distributienetbeheerder als voor de
communicatie tussen digitale elektriciteitsmeter en digitale
aardgasmeter. Enige informatie (plaatsingsmodaliteiten, technische
specificaties van de toestellen,...) omtrent digitale meters die met
de distributienetbeheerder communiceren via bekabeling ontbreekt
volkomen.
Teneinde
mij in de mogelijkheid te stellen om toch met een minimale kennis van
zaken te kunnen kiezen of ik al dan niet gebruik wens te maken van
het recht dat het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei 2019 tot
wijziging van het Energiebesluit van 19 november 2010, wat betreft de
uitrol van digitale meters, mij toekent om te kiezen voor de
plaatsing van een digitale meter die communiceert met de
distributienetbeheerder via bekabeling, verzoek ik u mij op volgende
vragen een duidelijk en voldoende gedetailleerd antwoord te willen
geven:
- indien ik zou opteren voor digitale meters die via bekabeling met de distributienetbeheerder communiceren, welke toestellen (merk, model, type) worden er dan precies geplaatst?
- indien ik zou opteren voor digitale meters die via bekabeling met de distributienetbeheerder communiceren, op welke wijze (draadloos of via bekabeling en indien draadloos, van welke draadloze verbindingstechnologie wordt er gebruik gemaakt?) communiceert de digitale aardgasmeter dan met de digitale elektriciteitsmeter?
- indien ik zou opteren voor digitale meters die via bekabeling met de distributienetbeheerder communiceren en indien de communicatie tussen digitale aardgasmeter en digitale elektriciteitsmeter via bekabeling zou gebeuren, over welke type bekabeling gaat het dan en dient deze bekabeling door de netgebruiker te worden geplaatst of eerder door de door de netbeheerder aangestelde aannemer? Indien deze bekabeling door de door de netbeheerder aangestelde aannemer zou worden geplaatst, wordt deze dan in opbouw geplaatst of kan deze worden ingeslepen en zo ja, gaat hier dan een meerkost mee gepaard?
- indien ik zou opteren voor digitale meters die via bekabeling met de distributienetbeheerder communiceren, dien ik dan zelf in te staan en de kosten te dragen voor de mogelijkheid tot communicatie tussen meters en distributienetbeheerder (bv. via mijn internetaansluiting) of verloopt deze communicatie via het eigen datanetwerk van de netbeheerder (bv. over de elektriciteitskabels)? Indien er met deze communicatie via bekabeling voor mij kosten zouden gepaard gaan, hoeveel bedragen dan deze kosten?
- indien ik zou opteren voor digitale meters die via bekabeling met de distributienetbeheerder communiceren, is de vervanging van mijn meters dan nog steeds gratis en zo niet, welke zijn de kosten die hiermee gepaard zouden gaan?
- indien ik zou opteren voor digitale meters die via bekabeling met de distributienetbeheerder communiceren, kan ik dan nog steeds een nieuwe afspraak maken via de in uw schrijven van dd/mm/2020 met kenmerk DMK/OD/ST vermelde website / afsprakenplatform van TEA en zo niet, op welke wijze kan ik dat dan wel?
U zal ongetwijfeld begrijpen
dat ik, vooraleer een nieuwe afspraak te kunnen maken voor de
vervanging van mijn elektriciteits- en aardgasmeters, eerst het
antwoord op bovenstaande vragen dien te kennen, aangezien ik, zonder
enige verdere informatie van uwentwege, er rekening mee dien te
houden dat de modaliteiten voor het maken van deze afspraak mogelijks
verschillen al naar gelang ik wens te opteren voor digitale meters
die draadloos dan wel via bekabeling met de distributienetbeheerder
communiceren.
Tenslotte wens ik er u
eveneens op te wijzen dat, door het gebruik van aanzienlijke
hoeveelheden elektrisch geleidende materialen in de constructie van
de wanden en het plafond van de ruimte waarin momenteel mijn
elektriciteits- en aardgasmeters staan opgesteld, de ontvangst van
4G-signalen in deze ruimte indien niet totaal onbestaande, dan toch
zeer slecht is. Anderzijds is noch de installatie van elektriciteits-
en aardgasmeters in andere ruimtes van onze woonst, noch het wijzigen
van de constructie van de wanden en het plafond van de eerder
genoemde ruimte een optie. Aangezien ik u bij deze hiervan op de
hoogte heb gesteld, zal ik dan ook op geen enkele wijze het
aanrekenen van kosten aanvaarden die zouden voortkomen uit enige
onsuccesvolle poging (omwille van ontoereikende signaalsterktes) tot
plaatsing van draadloos communicerende digitale elektriciteits- en
aardgasmeters.
Ik dank u alvast voor de
aandacht die u aan dit schrijven hebt willen besteden en ik zie uw
gedetailleerd en volledig antwoord op de in dit schrijven gestelde
vragen met gepaste belangstelling tegemoet.
Hoogachtend,
[MIJN NAAM]
OK, ik geef toe dat dit alles behalve vlot leest, maar dat is net de bedoeling ;-) (voor een gedegen imitatie van de unieke stijl van de eenieder wel bekende "toelichting van de voorbereiding van de aangifte in de personenbelasting" had ik helaas geen tijd).
Als er geen antwoord op komt (omdat ze bij fluvius bv. geen tijd en moeite willen steken in het lezen en beantwoorden van zo'n lastige brief), is dat voor mij ook prima: ik kan zwart op wit bewijzen dat ik heb laten weten dat de mij voorgestelde afspraak voor plaatsing van de draadloos communicerende digitale meter niet kan doorgaan; dus als er die dag toch een technicus voor de deur staat, mag hij niet binnen, en factureren ze mij daarna extra kosten omdat ze een tweede keer zijn moeten komen, dan protesteer ik die op basis van deze brief.
Komt er wel een antwoord, dan ... zien we wel eerst wat dat antwoord wordt. In elk geval heb ik ook NIET gezegd dat ik absoluut een via bekabeling communicerende digitale meter wil; mijn keuze is afhankelijk van wat dat zal moeten kosten. Maar als ze me dat nu nog niet kunnen vertellen, dan kunnen ze van mij toch niet verwachten dat ik nu al een keuze kan maken, toch?
De lezers van deze blog worden uiteraard op de hoogte gehouden van de reactie van fluvius.
Tenslotte heb ik er volstrekt geen bezwaar tegen als u bovenstaande tekst voor eigen gebruik zou kopieren. Doe er vooral uw voordeel mee!
Ja die brief dat is vakmanschap metde nodige kennis van zaken
BeantwoordenVerwijderen