maandag 3 februari 2020

De lange baan (1).

Aangezien ons door fluvius is aangekondigd dat die (ongetwijfeld brave en competente) mensen van TEA al in maart hier voor de deur zullen staan (tenzij we een andere afspraak maken) en ik dus graag wat meer tijd zou hebben om het een en het ander op een rijtje te zetten (en misschien zelfs om eerst te weten te komen of de VREG uiteindelijk gelijk haalt voor het Grondwettelijk Hof), lijkt het me geen slecht idee te proberen wat uitstel te bekomen.
Maar hoe?

Eerste idee: misschien kan ik een (veeeel) latere afspraak (zo ergens tegen eind 2022, dat zou ideaal zijn) maken via www.fluvius.be/afspraakdigitalemeter ?
Helaas pindakaas, zoals u hieronder kan zien, worden de mogelijkheden tot uitstel van de installatie via die website nogal (moedwillig?) beperkt (je zal maar net 4 maand in het buitenland zitten...).

(ja, dat is een oude Toshiba-laptop, een Satellite L300 om precies te zijn, waarop een Linux-distributie draait, mocht u zich dat afvragen, en ja, ik ben daar nog altijd heel content van)
Uitstel tot 1 mei, meer dan dat valt er niet los te peuteren. 
Trouwens, welke vakmannen werken er op 1 mei? Vakmannen die zich niet aan de Belgische feestdagregeling hoeven te houden? Hmmm...
We zullen dus maar eerst iets anders proberen.

Tweede idee: de truc met de bekabelde digitale meter.

Als de plaatsing van een digitale meter technisch onmogelijk of economisch onhaalbaar blijkt omwille van slechte of geen draadloze communicatiemogelijkheid met de meter, kan de distributienetbeheerder de plaatsing uitstellen tot wanneer aan de technische onmogelijkheid of economische onhaalbaarheid verholpen is, hetzij door een nieuwe aanbesteding van de digitale meter waarin de distributienetbeheerder deze situaties zal meenemen, hetzij door fysische ingrepen van de netgebruiker wanneer dit eerder is. In geen geval kan deze termijn langer zijn dan 1 januari 2024.

Verder staat daar ook dat:

Elke netgebruiker heeft uiterlijk op 1 januari 2023 het recht te kiezen voor de plaatsing van een digitale meter die communiceert met de distributienetbeheerder via bekabeling.

Weliswaar staat daar ook het ietwat meer vervelende:

Bij bestaande prosumenten worden de meters uiterlijk tegen 31 december 2022 vervangen door een digitale meter.Bij de plaatsing bij bestaande prosumenten wordt het verschil in meterstand ten opzichte van de laatste afrekeningsfactuur ten gevolge van de compensatie verbonden aan de terugdraaiende teller meegenomen naar de eerstvolgende afrekeningsfactuur. De distributienetbeheerder zorgt ervoor dat bij elke prosument een digitale meter geplaatst is op het moment dat het recht op het jaarlijks in mindering brengen van de geproduceerde elektriciteit die geïnjecteerd wordt op het distributienet van de afname, zoals vermeld in artikel 15.3.5/12 van het Energiedecreet van 8 mei 2009, verstrijkt.

We hebben dus, net zoals elke andere netgebruiker zou ik denken, zonnepaneeleigenaar of niet, recht op een digitale meter die communiceert via bekabeling. Die mogelijkheid moet mij zelfs ten laatste op 1 januari 2023 worden geboden (maar de netbeheerder mag dat natuurlijk ook vroeger dan die datum aanbieden). De Vlaamse Regering onderkent blijkbaar ook dat 4G-signalen niet overal even goed te ontvangen zijn (en laat ik nu net de berging waar onze tellers staan met zilverpapier hebben behangen; ik vind dat nl. esthetisch het meest verantwoord, ziet u). Anderzijds moet er hier uiterlijk tegen 31 december 2022 een digitale meter hangen, maar dat is mijn probleem niet, maar wel dat van de netbeheerder.

Maar over een digitale meter die communiceert via bekabeling weet fluvius mij (bij de FAQ op www.digitalemeter.be) enkel te melden dat:

Ik ben erg gevoelig voor draadloze signalen of elektromagnetische straling. Hoe zit dat met digitale meters?

Onderzoekscentra IMEC/Ugent en Waves hebben, in opdracht van de Vlaamse overheid, de meters uitvoerig getest op straling. Die valt overal en in alle omstandigheden onder de toegelaten normen (klik hier voor onderzoeksresultaten). Meer info over stralingsgevoeligheid staat ook op de website van het Departement Omgeving van de Vlaamse Overheid. Vanaf 1 januari 2023 wordt het mogelijk om een bekabelde oplossing aan te vragen. Het tarief daarvoor moet nog worden bepaald.

Tsja beste mensen van fluvius, betekent dat dan dat ik als eigenaar van zonnepanelen maar een aantal jaar een draadloze meter moet tolereren, zelfs als ik mij niet aan die stralingsbelasting wens bloot te stellen (terwijl ik daar wel het recht toe heb)? En wat als ik mijn meters in een betonnen kelder met veel wapeningen heb staan, hoe gaan we dat dan oplossen voor 31 december 2022?

Ik denk dat ik maar eens een briefje naar fluvius ga schrijven, maar dat zal voor morgen zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten